Sofie
Tot. Tonnage: | 1400T |
Ruiminhoud: | 1220m3 |
L x B x D: | 84,80 x 9,42 x 3,20 meter |
Kruiphoogte leeg: | 4,63 meter |
Voorstuwing: | 1 Mitshubisi 940 KW |
CCNR 2 certificaat: | Ja |
Tonnage: | 950T bij 2,50 meter diepgang 1020T bij 2,60 meter diepgang |
Lossnelheid | 150-500 T/h |
Compressoren | 2 * 35m3 Atlas Copco |
Aandrijvingsmotoren | Diesel Elektrisch |
Tanks | 6 |
Aantal partijen | 3 |
Ijksysteem | Cumarine |
Laadaansluiting balg | 4 tankhoofden voor beladingsbalg (slurf) |
Laadaansluiting slang | 5 SB & 3 BB aansluiting is 4 |
Centrale laad & los leiding | Ja |
Loskraan | 14 m |
Loskraan – losleiding | 2 losleidingen: 1 * 8″ & 1 * 6″ |
Bijzonderheden: bij de ombouw van de Sofie, een siloschip, is de kruiphoogte geoptimaliseerd. Met nieuwe stuurhut is zij geschikt voor onder andere de Duitse kanalen.
De lading wordt vervoerd in cilindervormige tanks die voor het lossen op druk worden gezet. Het lossysteem is uitgerust met een dubbel compressor systeem voor een hoge lossnelheid. De walaansluitingen zijn met de loskraan van 14m goed bereikbaar. Deze kraan is uitgerust met 2 losleidingen die tegelijk gebruikt kunnen worden. Met deze 8 duimse en 6 duimse leiding kan ook weer een hoge lossnelheid bereikt worden.
Één van de toevoegingen op de Sofie om tot volwaardig cementtanker uit te varen zijn de filtertanks. Deze voorkomen het ongewenst vrijkomen van stof.
Voor het bepalen van de hoeveelheid geladen product, wordt er gebruik gemaakt van het ijksysteem. Hiermee wordt nauwkeurig de diepgang, het tonnage en laad en lossnelheid vastgesteld.
This post is also available in: Duits